Program działalności opiekuńczo-wychowawczej
i edukacyjno-profilaktycznej świetlicy szkolnej
w Szkole Podstawowej w Krasiejowie
OPRACOWANY NA PODSTAWIE:
- STATUTU SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KRASIEJOWIE
- PLANU PRACY DYDAKTYCZNEJ SZKOŁY, PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO I PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY
II. Cel główny i cele szczegółowe
Celem głównym pracy świetlicy jest zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki, odpowiednich warunków do odpoczynku i relaksu, działalności kreatywnej, twórczej i rozwijania zainteresowań oraz zaspakajanie potrzeb rozwojowych dziecka.
Cele szczegółowe działalności świetlicy:
- Zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki stałej lub doraźnej po zajęciach lekcyjnych oraz w czasie oczekiwania na zajęcia dodatkowe
- Dbanie o wszechstronny rozwój osobowości dziecka poprzez rozwijanie indywidualnych zainteresowań, uzdolnień i umiejętności.
- Pomoc uczniom mającym trudności edukacyjne
- Respektowanie indywidualnych potrzeb i zainteresowań dziecka przejawiających się w różnych aspektach jego działalności (zabawa, wypoczynek, zainteresowania).
- Zaspokojenie potrzeb uczniów:
- bezpieczeństwa,
- kontaktów społecznych,
- samorealizacji (poznawcza),
- uznania, sukcesu,
- aktywności własnej,
- potrzeby ruchu.
- Zapewnienie warunków do odpoczynku, relaksu, dbałości o higieniczny i zdrowy styl życia.
- Zapewnienie warunków do właściwego rozwoju społecznego, moralnego i emocjonalnego.
- Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania i dialogu oraz dochodzenia do kompromisu, kształtowanie zachowań asertywnych i odrzucanie postaw niewłaściwych społecznie.
- Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, oceniane zachowań służących i zagrażających zdrowiu.
- Podejmowanie działań kompensacyjnych czyli wyrównanie braków w rozwoju społecznym, emocjonalnym .i fizycznym.
- Zapewnienie warunków do rozwoju intelektualnego i kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie kreatywności dzieci i ich inwencji twórczej.
- Wychowanie w duchu tolerancji, humanizmu i poczucia przynależności narodowej i patriotyzmu lokalnego oraz szacunku do dziedzictwa kulturowego.
- Uczenie właściwych zwyczajów, obyczajów i zachowań w środowisku rodzinnym i szkolnym
- Przygotowywanie do życia we współczesnym świecie, wypełniania ról społecznych, kształtowanie świadomości europejskiej oraz właściwego korzystania ze zdobyczy nauki i techniki
- Zachęcanie do poznawania literatury oraz różnorodnych tekstów kultury
- Rozumienie konieczności ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami i nadmierną eksploatacją środowiska, podejmowanie działań proekologicznych .
- Budowanie systemu uniwersalnych wartości: dobro, prawda, miłość, przyjaźń, piękno.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, szacunku dla pracy innych i swojej.