Roczny Plan Pracy Biblioteki Szkolnej
Podstawowym założeniem reformy oświaty jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia, który w zintegrowanym systemie wiedzy uzyska określone umiejętności na różnych etapach edukacji.
Towarzyszy temu wprowadzenie, począwszy od II etapu (kl. IV - VI szkoły podstawowej) nowego elementu kształcenia - ścieżek edukacyjnych, w tym edukacji czytelniczej i medialnej.
W naszej szkole program ścieżki "Edukacja czytelnicza i medialna" został opracowany, zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną i wdrożony do realizacji.
Edukacja czytelnicza stanowi zestaw treści i umiejętności wspomagających rozwój dziecka, szczególnie w okresie rozwijania zainteresowań i potrzeb czytelniczych oraz samodzielnego i świadomego korzystania z różnych źródeł (w tym informacji medialnej). Główną ideą - jest odejście od encyklopedycznego przekazu wiadomości na rzecz integracji wiedzy i umiejętności oraz ich praktycznego wykorzystania w codziennym życiu.
Realizacja odbywa się w ramach zajęć edukacyjnych (szczególnie język polski), w bibliotece, w trakcie imprez i uroczystości szkolnych, wycieczek, np. na spektakl teatralny, do kina (ekranizacja literatury).
I etap edukacyjny - kształcenie zintegrowane (kl. I - III) nie przewiduje ścieżek edukacyjnych, ale odpowiednie treści związane z biblioteką szkolną i czytelnictwem można realizować według zasad podyktowanych doraźnymi potrzebami szkoły.
Czytelnik na I etapie edukacji powinien być objęty szczególną opieką, bowiem jest to okres pierwszych fascynacji i nawyków czytelniczych a także największej podatności na odbiór literatury dziecięcej. Prowadzenie zajęć przez jednego zazwyczaj nauczyciela - wychowawcę stwarza możliwość lepszej i częstszej współpracy z biblioteką.
Cele edukacyjne:
- wspomaganie wszechstronnego harmonijnego rozwoju ucznia,
- przygotowanie do świadomego uczestnictwa w kulturze,
- rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji w ustawicznym samokształceniu,
- kształtowanie nawyku czytania, korzystania z biblioteki szkolnej i pozaszkolnej,
- poznanie terminów i pojęć związanych z biblioteką i książką,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- wdrażanie do poszanowania książek i innych dokumentów bibliotecznych jako dóbr kultury i czynników rozwoju społecznego.